Поради психолога, щодо успішної адаптації на новому робочому місці

Уявіть собі, що ви вдало пройшли співбесіду і отримали роботу, яку давно очікували. Перед вами постає важливе питання: як утриматись на цій роботі і добре себе зарекомендувати. Для цього скористайтесь нашими порадами:

Перші дні на роботі:

–  знайомство з керівництвом та колегами по роботі;

–  супровід успішним співробітником (наставником);

–  ознайомлення з структурою організації, посадовими обов’язками;

–  охорона праці і техніка безпеки;

–  взаємодія з профспілками;

–  звикання до нового для організму фізичного і психофізіологічного навантаження, режиму, темпу і ритму праці;

–  санітарно-гігієнічні фактори професійного середовища та особливості організації харчування та відпочинку.

 

Наші поради:

1. Пам’ятайте, що ваше завдання підлаштовуватись, а не  змінювати;

2. Будьте доброзичливими, уважними, тактовними;

3. Ставте сміливо запитання, вивчайте ситуацію, будьте готовими до ролі учня;

4. Вбирайте в себе необхідну інформацію, як губка. Пізніше Ви її розкладете по полицях та будете професійно диференціювати.

5. Порівняйте власні цінності і цілі організації;

6. Вирішуйте завдання послідовно, виконуйте свої нові обов’язки, засвоюйте нові елементи діяльності.

 

Пройдіть п’ять сходинок випробувального терміну

Процес проходження випробувального терміну можливо порівняти з драбиною.

 

Перша сходинка. Психологічне налаштування

Звичайні задачі:

а) подолання хвилювання і страху перед невідомим;

б) входження в новий режим існування;

в) змиритися з роллю учня, який задає багато питань;

г)узгодження свого зовнішнього вигляду з загальноприйнятим.

 

Друга сходинка. Усвідомлення своїх власних бажань

   Чого ви прагнете? Якщо просто гідно заробляти і після 18.00  забути про роботу, приходити додому і там займатися улюбленою справою  - це одна справа. Якщо ж ви серйозно вирішили робити  кар’єру  і пов’язати з цією організацією своє майбутнє – це інша справа. В першому і другому випадку, засоби  впровадження  в колектив будуть різні  і потребують  різного напруження сил і здібностей.

 

Третя сходинка. Вписатися в нові обставини

а) самоорганізація

б) запам’ятовування необхідних назв, понять, імен співробітників

в) звикання  до нового режиму і маршруту

г) здобування нових навичок.

 

Четверта сходинка.  Комунікація по вертикалі (з керівництвом)

   Навички спілкування з керівництвом дужі важливі.  Спробуйте зрозуміти, що в першу чергу приваблює увагу керівника  в вирішенні  проблем: деталі, або загальна картина? Важливо також  зрозуміти політику керівництва по відношенню до  підлеглих. Як він сприймає своїх підлеглих: як конкурентів або,  як достойних довіри  співробітників?  Чим більше   психологічних особливостей ви зможете вияснити, тим спокійніше будете працювати.

 

П’ята сходинка.  Комунікація по горизонталі (з колегами)

   Уважно придивлятися до колег. Спробуйте з перших днів відчути  і визначити установки колективу. Хто лідери? Хто аутсайдери? Вам прийдеться  пристосуватися до визначеного стилю спілкування, до корпоративної культури  і традицій в організації. Дізнатись чи є в колективі “неписані правила” і дотримуйтесь їх.

 

Шоста сходинка.  Робота над помилками

   Коли ви будете проходити  випробувальний термін, спостерігайте і робіть висновки, слідкуйте за тим, яке враження ви  справляєте. Можливо воно не завжди буде благоприємним. На першому етапі помилки завжди неминучі. Не опускайте руки, сприймайте невдачу як корисний досвід.

 

Сьома сходинка.  Усвідомлення накопиченого досвіду

   Раніше, чи пізніше ви адаптуєтесь на новій роботі. Тоді перед вами повстануть інші завдання: як виділитись, навчитись проявляти ініціативу (там, де вона корисна), відстоювати свою точку зору. Але це вже буде на іншому етапі, після випробувального терміну. Можливо, що буде інакше, ви зрозумієте, що  це не та робота, про яку ви мріяли. Або це не та фірма з якою ви хотіли б пов’язати своє майбутнє і займатись кар’єрним зростанням.  Негативний результат – теж результат і його потрібно усвідомити.

 

   Критерієм оцінкивипробувального  терміну є оцінка результату виконання поставлених завдань за звітний період. Звісно, вчасно і якісно  виконані завдання в повному обсязі оцінюються, як проходження випробувального терміну. Головне завдання випробувального терміну – показати “товар обличчям”, тобто скласти про себе гарне враження, довести, який ви відмінний працівник.

 

Три моделі  поведінки працівника в адаптаційний період:

1. Модель невпевненої поведінки. Ви вагаєтеся, розмовляєте тихим голосом, ховаєте погляд, з усіма  погоджуєтеся, не рахуєтеся з власними почуттями, не висловлюєте власної думки, терпляче переносите незручності, щоб тільки не завдавати їх іншим.

2. Модель агресивної поведінки. Частіше за все ви починаєте відповідати раніше, ніж співрозмовник встигає висловити свою думку, голосно говорите задирливим (викличним) тоном, дивитесь на інших зверхньо, зневажливо висловлюєтеся відносно предмету обговорення (принижуєте, засуджуєте), нав’язуєте іншим свою думку, з запалом висловлюєте свої почуття, завдаєте незручності іншим, щоб не зазнавати їх самому.

3. Модель впевненої поведінки. Ви відповідаєте без запинки, розмовляєте природнім для вас тоном, не уникаєте можливості дивитися на співрозмовника, залюбки обговорюєте запропоновану тему, відкрито демонструєте свої почуття (гнів, приязнь, жаль) і висловлюєте свою думку (згоду чи незгоду), вважаєте себе  рівним  з іншими і не спричиняєте проблем ні собі, ні іншим.

 

   Якщо ви  змогли подолати труднощі випробувального терміну, то атмосфера на роботі буде для вас комфортною.Якщо  ви змогли налагодити контакт з оточуючими вас людьми, налаштували їх доброзичливо по відношенню до себе, то вам буде ще й приємно працювати.